Jak szybko zdiagnozować problemy z internetem

Internet to dziś taki element naszego życia, bez którego trudno jest sobie poradzić. Przyzwyczailiśmy się do tego, że możemy bezwiednie z niego korzystać i nawet wściekamy się w sytuacji, gdy nagle przestaje nam on w odpowiedni sposób działać. Kiedy tak się dzieje, to najpierw przychodzi nam na myśl nasz operator, który zapewne coś zawalił i pewnie dlatego nie mamy dostępu do internetu.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Koba

Czasami prawda może się okazać zupełnie inna, gdyż w bardzo wielu procentach, problem leży po stronie użytkowników. Bardzo często operatorzy ,,doceniają” swoich klientów opłatą za niezasadne wezwanie serwisanta. Od czego zatem najpierw zacząć weryfikację problemów, aby uniknąć niepotrzebnego kontaktu z infolinią naszego usługodawcy internetowego?

Pierwsze kroki

Na samym początku bardzo ważna jest weryfikacja prawidłowego podłączenia naszych urządzeń do sieci. Powie ktoś, że przecież nic nie było ruszane, że router stoi na swoim miejscu, ale życie uczy nas, że różne mogą być przypadki. Czasami wystarczy, że przy sprzątaniu ktoś coś poruszy i już mamy gotową awarię sieci.

Zanim zdecydujemy się zgłaszać problem do naszego operatora, to sprawdźmy, czy kable są dociśnięte tam, gdzie być powinny, czy gdzieś się nie przetarły lub też nie zostały obgryzione przez żadnego gryzonia, co też się zdarza.

Jeśli okaże się, że z podłączeniem jest wszystko w najlepszym porządku, to kolejnym krokiem jest reset modemu, który powinien potrwać do kilkudziesięciu sekund. Czasami tak się dzieje, że router może się zawiesić, gdyż jest to tylko urządzenie i takie jest jego prawo.

Reset w tej sytuacji powinien pomóc i już za chwilę dostęp do sieci powinien nam wrócić. Czasami warto po resecie poczekać trochę dłużej, takie urządzenia jak routery bardzo często są włączone przez długi czas, dlatego mogą się one przegrzewać.

Co jeszcze nam pomoże?

Sprawdziliśmy okablowanie, dokonaliśmy resetu modemu i nadal nie działa nam internet. Problem może leżeć również po stronie komputera. W niektórych przypadkach wystarczy zrestartować komputer, aby internet nam ,,zatrybił”, ale nie zawsze taka sytuacja pomoże. Czasami trzeba zweryfikować nasze ustawienie DNS, które możemy sprawdzić w ustawieniach internetu i właściwościach naszej sieci.

O takich ustawieniach bez problemu poczytamy na wielu portalach informatycznych. Problemem może być też sama przeglądarka lub też wirus, co możemy zaobserwować w sytuacji, gdy strona się zawiesza.

Możemy też odczuwać spadek naszej sieci i zanim złożymy problem na operatora, to warto wcześniej zweryfikować prędkość naszej sieci przez internetowy test prędkości. Prześwietlenie komputera antywirusem też będzie bardzo dobrym krokiem w celu wyeliminowania problemu.

W sytuacji powolnego działania naszego internetu warto również wyczyścić historię przeglądania i pliki cookies oraz tymczasowe pliki internetowe. Pamiętajmy, że takie pliki strasznie zaśmiecają nasz komputer i powodują osłabienie pamięci RAM. Możemy tego dokonać w opcjach internetowych, do których wejdziemy poprzez narzędzia lub ustawienia naszej wyszukiwarki.

Bardziej zaawansowane metody

Komputery bardzo często aktualizują swoje oprogramowanie, tym samym może dojść do aktualizacji sterowników i karty sieciowej WiFi, co również może być powodem spadku wydajności naszego komputera, a tym samym możliwości korzystania z internetu. W tej sytuacji najlepszym wyjściem jest przywrócenie sterowników do starszej wersji, co możemy zrobić za pomocą Menedżera Urządzeń.

W naszych czasach najczęściej korzystamy z laptopów, które mają znacznie bardziej rozbudowane funkcje, niż komputery stacjonarne. Laptopy posiadają w sobie tak zwane klawisze funkcyjne. Bardzo częstym przypadkiem jest niekontrolowane wyłączenie sieci WiFi poprzez skrót klawiszowy F2 w połączeniu z klawiszem Fn.

Wiele osób nie bardzo się orientuje w tego typu sytuacji i szuka najpierw tam, gdzie nie leży źródło problemu. Jeśli nagle utracimy połączenie z siecią, a na naszym routerze widzimy, że świecą się wszystkie lampki, tak jak to być powinno, warto zweryfikować, czy widzimy u siebie WiFi. Jeśli nie, to powyższe skróty klawiszowe powinny załatwić problem.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij